6/12
  • Pages
  • Editions

Consultvoering


Het hele team aan de slag met consultvoering

Consultvoering in de apotheek kan bijdragen aan een betere band met de patiënt, verhoogde therapietrouw en meer werkplezier voor het apotheekteam. Om met consultvoering aan de slag te gaan, heeft de KNMP vier video’s beschikbaar gesteld. Deze video’s geven informatie over de verschillende fases van een farmaceutisch consult en illustreren op welke manier het gesprek kan plaatsvinden.


Door Manon Boot

Wat is een farmaceutisch consult? Dat is een gesprek tussen de patiënt en de apotheker, waarin de zorgvraag van de patiënt wordt besproken. Het gesprek vindt plaats op basis van wederzijds vertrouwen en resulteert altijd in een gezamenlijk besluit. Dit besluit mondt veelal uit in een farmacotherapeutische behandeling volgens een behandelplan.

Richtlijn consultvoering

Volgens de KNMP-richtlijn Consultvoering bestaat een farmaceutisch consult uit vier fases:

1. begin van het consult

2. informatie inwinnen

3. uitleg, advies en besluit

4. afsluiting van het consult

De richtlijn bevat algemene aanbevelingen voor de opbouw en de uitvoering van een farmaceutisch consult die bij alle zorgvragen kunnen worden toegepast. Ook bevat de richtlijn aanvullende aanbevelingen voor consulten in specifieke situaties, zoals eerste uitgifte van een uitsluitend recept (UR)-geneesmiddel, tweede uitgifte van een UR-geneesmiddel of vragen over zelfzorg. De KNMP biedt ook gesprekshulpen aan die tips geven voor het voeren van een farmaceutisch consult.

Implementatie

De video's geven informatie per fase van een consult en over de manier waarop leden van het apotheekteam invulling kunnen geven aan de fases van het consult. Ook is er per fase een voorbeeldconsult te zien met een patiënt. Daarmee zijn de video's direct toepasbaar in de praktijk, en kan het apotheekteam de richtlijn op een laagdrempelige manier implementeren.

Voor het implementeren van consultvoering is het hele team nodig. Het samen bekijken van de video’s kan daarin een mooie stap zijn. In de lente-editie van Apotheekteam Magazine gaf apotheker Martijn van Schaik eerder dit jaar al een inkijkje in de manier waarop zijn apotheekteam aan de slag is gegaan met consultvoering. De belangrijkste tip: begin klein! Bijvoorbeeld door één vraag te stellen bij een aantal uitgiftegesprekken.

Apothekers of leden van het apotheekteam kunnen met hun vragen terecht bij de helpdesk Consultvoering die de KNMP heeft ingesteld. Vragen over bijvoorbeeld het starten met consultvoering kunnen zij mailen naar consultvoering@knmp.nl.

Bekijk de video’s hieronder:

Video fase 1

Video fase 2

Video fase 3

Video fase 4